Ділова англійська: як правильно складати резюме та листи


Зміст

1. Вивчаємо ділову англійську мову

2. Складаємо резюме англійською

3. Пишемо лист діловою англійською

4. Підручники для вивчення ділової англійської


Навіть якщо ти не працюєш у міжнародній компанії та регулярно не листуєшся з партнерами з іншої країни, рано чи пізно настає момент, коли потрібно надіслати повідомлення діловою англійською в авіакомпанію, яка не хоче повертати гроші за скасований рейс, написати мотиваційний лист потенційним роботодавцям, оновити резюме кількома мовами тощо. Буває багато ситуацій, коли ділова англійська може стати в пригоді не тільки керівникам компаній або власникам бізнесів.

Розібратися з тим, як складати резюме англійською, писати ділові листи та вести переговори, варто всім. Досягши середнього рівня володіння іноземною мовою, запишись на курси іноземної для бізнесу. Для вдосконалення мови додатково використовуй мобільні додатки та сайти. Практикувати ділову англійську можна і з колегами, всім офісом відвідуючи заняття на корпоративних курсах.
 

Вивчаємо ділову англійську мову


Вчити ділову англійську важливо з кваліфікованими викладачами, бажано на профільних мовних курсах. Адже у випадку самостійного навчання можна наробити помилок, намагаючись провести паралель із рідною мовою. Не завжди конструкції однієї мови відповідають іншій, а помилки в діловому листуванні можуть призвести до втрати авторитету, партнерів і грошей. Тож не варто ризикувати.
 

Кому потрібна ділова англійська?


І знову повторимося – ділова англійська мова потрібна майже всім. Всі ми хоч іноді маємо справу з документами, листами від партнерів та клієнтів; іноземна потрібна, щоб укласти контракт чи договір, отримати компенсацію та просто поїхати до іншої країни попрацювати чи відпочити. Потрібно підготуватися до спілкування із представниками авіакомпаній, страхових фірм, сервісів оренди авто. Убезпечити себе від неприємних ситуацій можна лише вивчивши іноземну мову на високому рівні. А чим відрізняється ділова англійська від загальної – дивись у відео:

 


Як почати вчити ділову англійську мову?


Для початку оціни свій рівень володіння мовою. Краще за все пройти тестування у мовній школі, адже за допомогою тестів в інтернеті не вдасться перевірити всі навички (говоріння, наприклад). На курсах ти виконаєш письмові завдання, після чого з тобою поспілкується викладач. Як правило, групи на ділову англійську набираються з рівня Intermediate. Якщо твій рівень знання мови початковий, спочатку пройди пару семестрів на загальних курсах.

Займаючись на загальних курсах, можеш вводити елементи ділової англійської під час самопідготовки. Спробуй читати англійською ділові видання, такі як Forbes, BBC, Financial Times, The New York Times та інші. На деяких сайтах ти знайдеш навіть окрему рубрику для вивчення іноземної мови на матеріалах про бізнес та політику, наприклад, на BBC.
 

Як і де практикувати ділову англійську?


Писати листи діловою англійською, складати резюме або виступати перед партнерами та колегами без окремої підготовки не варто, адже ділове середовище – це не хвилинні розмови з незнайомцями у подорожах. У бізнесі варто сім разів перевірити лист і один – надіслати. Щоб дійти до хорошого рівня і не схибити, потрібно добре натренуватися.

Практикувати та розвивати свою ділову англійську краще на курсах ділової англійської, де ти детально розбереш із викладачем реальні робочі ситуації, розіграєш з одногрупниками переговори, напишеш багато різних ділових листів, складеш резюме англійською та доведеш діловий стиль до автоматизму.

Крім курсів, не забувай додатково використовувати програми або сайти для тренування мови. Наприклад, на платформі Coursera можна пройти курси закордонних університетів з ділової англійської, деякі курси безкоштовні, деякі частково безкоштовні, якщо тобі не потрібен сертифікат про проходження. Якщо тобі вдасться знайти вправи зі специфічних напрямів ділової англійської – фінанси, маркетинг, медицина та інші – обов'язково займайся.

Знайди приклади розміщених резюме англійською, робочих листів та практикуйся писати подібні. Записуй фрази, які вживаються в діловій англійській, щоб розібрати їх на уроці та навчитися використовувати за призначенням.

 

Ділова англійська: як правильно складати резюме та листи - 2

Вчи ділову англійську на курсах та закріплюй вдома
 

Складаємо резюме англійською


Якщо ти шукаєш роботу за кордоном або в міжнародній компанії, важливо підготувати CV (curriculum vitae) або резюме англійською мовою. Від якості оформлення твого резюме залежатиме перше враження потенційного роботодавця, яке грає вирішальну роль.

Крім самого резюме англійською, варто написати кілька варіантів супровідного листа (cover letter) та мотиваційного листа (motivation letter). Тут теж знадобиться ділова англійська. Іноді такі листи є обов'язковими, іноді прикріплюються до резюме за бажанням. Але всі роботодавці відзначають, що шанси на розгляд резюме з супровідним або мотиваційним листом набагато вищі. Під час їх написання зважай на специфіку вакансії та компанії, відзначай свої сильні сторони. Не забувай персоналізувати кожне резюме та супровідний лист під конкретну компанію. При цьому не треба писати величезний текст, чому ти хочеш працювати саме тут. Просто грамотною діловою англійською напиши кілька речень про себе і чому тобі цікава саме ця позиція і компанія, яку користь ти їй принесеш. Не зайвим буде наприкінці подякувати за приділений тобі час.
 

Які пункти слід прописати в резюме англійською мовою?
 

  1. Починаючи складати резюме діловою англійською, вкажи особисту та контактну інформацію (Personal details), тобто своє ім'я та прізвище, рік та дату народження, місто (якщо ти не готовий(а) переїжджати), імейл та номер телефону.

  2. Резюме англійською має містити інформацію про вищу освіту (Academic qualifications): повна назва навчального закладу, спеціалізація та роки навчання, диплом.

  3. Переходимо до найважливішого блоку в резюме – досвід роботи (Work experience). Тут за допомогою фраз, вивчених на курсах ділової англійської, коротко й по суті опиши свої попередні місця роботи та посадові обов'язки. Напиши, які навички ти отримав(ла), що вдалося реалізувати і яких результатів досягти. Описуй лише релевантний досвід роботи, який може зацікавити потенційного роботодавця. У резюме не варто вказувати, наприклад, роботу офіціантом, якщо шукаєш роботу фінансистом.

  4. Окремим пунктом у резюме вкажи інші навички (Other skills), які можуть бути цікавими для роботодавця. Саме тут можна написати, що ти володієш діловою англійською або іншими мовами. Якщо у тебе є сертифікати про проходження тренінгів або курсів за фахом, згадай про них у цьому пункті.

  5. Часто при прийомі на роботу звертають увагу на особисті якості та інтереси (Interests). Цей розділ резюме має бути також написаний діловою англійською в декількох реченнях або пунктах.

Переконайся, що всі необхідні факти вказані. Резюме англійською – це діловий документ, але він дозволяє деякі прояви креативу. Головне – не перестаратися. Найчастіше в резюме рекрутери звертають увагу на охайність, грамотність і суть викладених даних. Тому не розтягуй та обов'язково попроси викладача чи знайомого носія англійської перевірити твій текст.

 

Ділова англійська: як правильно складати резюме та листи
 

Словник необхідних фраз для резюме діловою англійською


Під час складання резюме англійською тобі допоможуть такі слова та фрази:

  • Degree – ступінь/ диплом
  • Bachelor's/ Master's degree – диплом бакалавра/ диплом магістра
  • Develop skills – розвиток навичок
  • This role allowed me… – ця позиція дозволила мені…
  • Gain experience – отримувати досвід
  • Key responsibilities – ключові обов'язки
  • Role description – опис посадових обов'язків
  • Problem solving – вирішення проблеми
  • Teamwork – командна робота

Інші необхідні для твоєї спеціальності слова пошукай у словнику та обов'язково знайди приклади резюме, де вони використовуються.
 

Пишемо лист діловою англійською


Як розпочати та закінчити лист? Як правильно його оформити? Які фрази найкраще залишити для неформального спілкування? Усі ці моменти розберемо нижче.
 

Загальні правила написання листів діловою англійською 
 

  1. У діловій англійській в офіційних листах не слід вживати деякі скорочення, а також сленгові слова та висловлювання. Наприклад, у листі варто писати «I am going to» замість «I'm gonna».

  2. Не використовуй у листуванні діловою англійською метафори та образні висловлювання. Тільки прості конструкції без прихованих підтекстів. Перевір, чи всі конструкції сприймаються однозначно.

  3. Залиш емодзі для месенджерів.

  4. Використовуй прості конструкції без складних речень із кількома підрядними частинами. Взагалі Кембриджський університет допускає вживання складних речень у діловій англійській мові до 25 слів.

  5. Кожну нову думку починай із окремого абзацу. Хоча краще не обговорювати більше одного питання в одному листі.

  6. Не надсилай листа без теми. Її важливо сформулювати коротко, проте максимально точно передавши основний посил.

  7. Чи варто жартувати в офіційному листі? Можна, але тільки якщо ти впевнений(а), що адресат твій жарт зрозуміє і оцінить.

  8. Також є кілька тем, яких варто уникати в діловому листуванні. Вони позначаються абревіатурою PARSNIP. Так, при написанні офіційних повідомлень не говори про політику (politics), алкоголь (alcohol), релігію (religion), секс (sex) і наркотики (narcotics). Небажаною темою в офіційному листуванні є і фанатичні переконання (-isms). Все актуальнішою у світі стає тема вегетаріанства, тому в листуванні не порушується тема свинини (pork) та іншого м'яса. Звичайно, завжди є винятки із правил і лист варто писати, відштовхуючись від здорового глузду.

 

Ділова англійська: як правильно складати резюме та листи - 4

Для написання резюме та листів потрібно знати не тільки ділову англійську, але й правила етикету
 

Граматика та структура ділових листів англійською мовою


Звичайна структура листа бізнесової тематики включає чотири основні частини: початок, основна частина, заклик до дії та закінчення.

  • Початок (Opening). Почни зі звернення, в офіційному стилі це може бути «Dear Mr» або «Dear Ms» плюс прізвище. Наприклад, «Dear Ms Shevchenko». Ім'я використовують лише у неформальному спілкуванні або з колегами, для яких це звернення буде прийнятним. Замість прізвища може використовуватись назва посади, компанії чи всієї компанії, якщо невідомо, до кого конкретно ти звертаєшся. Далі представся і вкажи причину, з якої ти пишеш. Якщо спілкування з адресатом вже відбувалося, але давно, то нагадай, хто ти і з якого питання пишеш.

  • Основна частина чи деталі (Details). Далі в основній частині прописуємо деталі, що ми хотіли сказати. Використовуй при описі деталей пасивні та нейтральні конструкції. Викладай суть чітко та по порядку. Якщо надсилаєш додаткові вкладені файли (attached), не забудь описати їх у самому листі та підписати іноземною мовою.

  • Заклик діяти (Action). Після опису суті вкажи дію, якої ти чекаєш від людини чи компанії. Наприклад, передзвонити або надіслати звіт. Пропиши це у ввічливій формі, із запитанням, наприклад: «Не могли б ви…?» – «Could you ...?». Якщо ти чекаєш на відповідь, акцентуй увагу на цьому.

  • Кінець (Closing). Закінчуй офіційний лист побажанням всього найкращого, твоїм ім'ям та контактами для зв'язку.

І пам'ятай: перевіряти граматику у діловому спілкуванні дуже важливо. На початкових етапах проси викладача перевіряти важливі листи. Так ти ще й навчатимешся на своїх помилках. Далі можна використовувати сайт English Grammar
 

Словник фраз для листування діловою англійською


Заведи окремий блокнот для лексики англійської мови, що використовуються у робочому спілкуванні. Якщо їх ще й повторювати та самостійно складати з ними різні речення, ти зможеш швидко зорієнтуватися під час письмового спілкування з клієнтами, колегами чи партнерами.

Ось деякі корисні фрази для листування:

  • Please, call me on – будь ласка, зателефонуйте мені за номером
  • I am writing to – я пишу, щоб
  • Firstly – по-перше
  • After that – після цього
  • The agreement is being drafted – угода готується
  • Would it be possible to…? – Чи можливо було б…?
  • Warm regards – з найкращими побажаннями
  • Best wishes – всього найкращого
     

Підручники для вивчення ділової англійської


На хороших курсах ділової англійської використовуються актуальні авторські підручники. Але є й зарубіжні підручники, за якими можна з успіхом займатися.

  1. Market Leader – серія підручників для вивчення ділової англійської. Можна як займатися з викладачами на курсах, так і самостійно розширювати знання з фінансових тем, розбирати різні бізнес-кейси та дізнаватись більше про культуру офіційного спілкування в різних країнах. Для самостійних додаткових занять обирай підручник на рівень нижчий, адже теми ділової англійської складні та специфічні.

  2. Business One:One – підручник, розроблений Оксфордським університетом. У серії для кожного рівня є матеріали для викладача та студента. Починати вивчення ділової англійської за цим підручником краще з рівня Pre-Intermediate та вище. Підручник допоможе поповнити лексичний запас і визначити контекст, у якому варто вживати ту чи іншу вправу.

  3. Business Result – ділова англійська для бізнесу за реальними ситуаціями. З цим підручником ти зможеш розібрати лексику та граматику на всіх рівнях. Електронну версію підручника можна знайти у мережі.

  4. Intelligent Business – підійде студентам, які планують складати іспит з бізнес-англійської (BEC). Завдання в робочому зошиті до книги побудовані за прикладом завдань із цього іспиту. Ти зможеш опрацювати різні види завдань на граматику та лексику, розібрати робочі ситуації. Підручник можуть використовувати студенти всіх рівнів володіння мовою.

  5. Communicating in Business – підручник з набором аудіофайлів різних ситуацій із бізнесу, у тому числі презентацій. Якщо тобі потрібно підготуватися до презентації на роботі та потренуватися відповідати на запитання.

  6. Professional English in Use – серія підручників для вузької спеціалізації (для маркетологів, медиків, інженерів, спеціалістів ІТ). Вчи іноземну мову на прикладах знайомих робочих ситуацій.

  7. Business Start-Up – варіант для людей, які хочуть вивчати мову з нуля одразу для роботи. У підручнику є якісні пояснення різних граматичних та лексичних конструкцій, багато вправ на закріплення пройденого матеріалу. Використовуй його як додаткову книгу до основних навчальних матеріалів на курсах, аби пришвидшити свій прогрес.

Пробуй різні підручники та ресурси для складання резюме та вивчення ділової англійської, експериментуй, комбінуй та обирай найкращий для себе варіант. Ну а для найкращого результату запишись на спеціалізовані курси ділової англійської мови.

Вам можуть сподобатись
Світові економічні тренди з огляду на війну проти України
Читати
Wartime. Stories of our Colleagues: викладачка YC Настя Поплавська
Читати
Як скласти англійською резюме та супровідний лист
Читати
Wartime. Stories of our Colleagues: викладачка YC Віталіна Калініченко
Читати