Зміст
- Про викладання англійської
- Хочу вивчати англійську мову
- Легке вивчення англійської мови – чи можливо?
Ранок, усі поспішають на роботу, п'ють ароматну каву, а у нас уже кипить робота! Сьогодні ми дізнаємося про заняття з англійської, про студентів і викладачів з перших вуст. На наші запитання відповідає викладач школи Yappi Corporate Діана Головань. Ми з’ясуємо, де шукати мотивацію студентам для занять англійською мовою і на що звернути увагу початківцю викладачеві.
Про викладання англійської
Що вам подобається в роботі викладача?
Викладання англійської приносить задоволення, коли бачиш результат своєї роботи. Людина приходить до думки: «Хочу вивчати англійську мову», – і ось вже через кілька місяців роботи чуєш відгуки про те, як вийшло дізнатися інформацію під час подорожі або поспілкуватися по телефону. Також подобається спостерігати за процесом, коли в ході навчання англійська мова стає все більш зрозумілою і те, що ще вчора здавалося неможливим, сьогодні не тільки зрозуміло, але і використовується в мові.
Цікаво працювати з людьми. Мені здається, викладання англійської мови має двосторонню спрямованість. Ти ділишся знаннями, а студенти розповідають про свій досвід, захоплення. Наприклад, обговорюєте всесвітні бренди, а тут виявляється, що студент має досвід роботи за кордоном і він ділиться, які бренди популярні на іншому кінці світу, як там ставляться до того, що популярне в нас. Або ви обговорюєте управління проектами, а в групі є фахівець з цього питання, який розповість, що так вже не роблять, а ось це дійсно працює. І це мотивує розвиватися, шукати сучасний матеріали, щоб робити уроки максимально корисними та актуальними. Найголовніше, що в таких обговореннях на занятті англійської учасники повністю занурюються в процес і поліпшуються розмовні навички, адже ти не просто переповідаєш, а ділишся досвідом, пропущеним через себе, тобто говориш про те, що актуально тобі. Значить, навчання англійської мови проходить швидше і результативніше.
Що найскладніше в роботі викладача?
Перебувати в постійному русі. Щойно ти зупиняєшся і починаєш працювати по одному і тому ж шаблону, з одним і тим же матеріалом, хоч він уже років 5 як неактуальний, навчання англійської мови припиняє відповідати вимогам XXI століття. Чому це складно? Іноді буває важко змусити себе рухатися вперед, вкотре виходити із зони комфорту, хочеться побути в стані спокою. І миттєво студенти дають реакцію, і ти сам незадоволений ні уроком, ні результатом. Дуже допомагають семінари, конференції, майстер-класи, які зараз знайти викладачеві англійської просто. Поспілкувавшись з колегами, вдихаєш свіже повітря і виходиш вже з головою, повною ідей і готовою до подальшого викладання англійської.
Найціннішим вважається знайти викладача англійської, який допоможе зберегти мотивацію до навчання. Як може дати мотивацію людина, у якої не горять очі? А часто при великому завантаженні дуже легко перегоріти. Щоб уникнути цього, потрібно вміти переключатися і присвячувати час собі, своїм близьким, своїм захопленням. Мені, наприклад, допомагають, подорожі. Кілька днів – і вже починаєш сумувати за урокам, студентами і хочеться терміново влаштувати комусь заняття.
До речі, ще одна складність полягає в тому, щоб не почати вчити всіх навколо. Деяких викладачів дуже легко помітити в компанії людей, вони наче проводять постійний урок англійської в Києві: люблять когось повчити і залишатися завжди правими. Тут важливо розділяти роботу і вільний час. Краще такі звички залишати на роботі. Хоча мені здається, що звичку залишатися завжди правим слід забути зовсім. Звичайно, викладач повинен бути компетентним у питаннях навчання та англійської мови, але всі ми люди і можемо помилятися. Вміти визнати свою помилку і розібратися в ситуації важливіше, ніж залишатися завжди правим. Це моя думка.
Ваша порада викладачеві, який тільки починає свій шлях.
Давайте студентам більше можливості говорити. Навіть початкове вивчення англійської мови передбачає спілкування студентів. Іноді на занятті можна спостерігати так званий театр одного актора. Викладач витрачає більшу частину часу на пояснення правил, не даючи належної можливості студентам відпрацювати новий матеріал, а іноді і зовсім витрачає час заняття на свої історії. Звичайно, в обмеженій кількості це нормально. Студенти ж повинні знати, що ви теж людина з життям за межами підручника. Але все ж, намагайтеся тримати рот на замку якомога частіше, а раптом студенти вже знають це правило і можуть поділитися ним з рештою. Ваше завдання в сучасній аудиторії же не бути лектором, а скоріше моніторити і направляти процес так, щоб студенти були якомога більш активними і використовували будь-яку можливість поговорити англійською мовою. Підключайте ігри, картки, онлайн-додатки – це дозволить і урок урізноманітнити, і переключити увагу, і дати можливість бути більш залученими до процесу, ніж просто послухати лекцію.
Ще одна порада – приходьте підготовленими до уроку. Навіть якщо це початкова англійська мова. Я б навіть сказала – особливо якщо це початкова англійська мова. Ну що може бути складного в роботі з простими словами і граматикою? Але просте послідовне виконання вправ з підручника не принесе належного результату. Придумайте пару завдань, де можна використовувати матеріал, вивчений на уроці. Підручники часто дають можливість потренувати правило в обмежених умовах. Ваша ж задача зробити так, щоб ці знання студент зміг використовувати у вільному мовленні.
А який у вас був викладач англійської?
Їх було багато, залишилися різні спогади. Перший позитивний досвід був на курсах англійської мови. Пам'ятаю, тоді оголосила батькам: «Хочу вивчати англійську мову». Ми довго намагалися знайти викладача англійської мови. За порадою знайомих звернулися в одну відому школу, провайдер англійської. Вартість уроку англійської мови всіх задовольнила, і я за 4 місяці буквально стала іншою людиною. Це було дійсно легке вивчення англійської мови, ми грали, жартували, виконували незвичайні завдання. Для мене англійська відкрилася з нового боку і я розговорилася. Зараз я вже розумію, що викладання англійської велося за комунікативною методикою. На той час такі уроки англійської в Києві були на рідкість. Я досі пам'ятаю викладачку, як вона вміла перетворити звичайне завдання на гру. І пам'ятаю цю впевненість, що мені дало це навчання англійської мови, як після кожного заняття у мене ще півгодини думки в голові були англійською. Це був прекрасний досвід! Радує, що зараз якість навчання піднялася і почати навчання англійської мови за комунікативною методикою не складе труднощів.
Хочу вивчати англійську мову
Що ви порадите новачкові?
Припинити хвилюватися про помилки і говоріть. Багато хто досі насторожено ставляться до такого підходу. Але саме так формується мовна компетенція – тільки коли ви активно використовуєте мову. Довіртеся викладачеві, він допоможе вам навчитися говорити правильно. Але ось рішення бути активним, а не просто пасивно повторювати правила і тільки й робити, що заповнювати пропуски в вправах, приймаєте ви. Яка ваша мета? Розмовляти мовою або виконувати вправи без помилок?
Початкова англійська мова добре розвивається в іграх. Ви повторюєте одну й ту ж саму конструкцію в різних ситуаціях. Такі заняття англійської приносять користь і радують своєю різноманітністю. Тому не переживайте, чи окупає себе вартість уроку англійської мови і чи буде результат, ви не дурня клеїте, розкладаючи картки, ви вчитеся використовувати мову.
Вдало знайти викладача англійської – це велика частина справи. А ось чого ще вимагає початкова англійська мова, так це практики. Тому не нехтуйте домашніми завданнями, візьміть собі за правило займатися після кожного уроку. Повірте, ви заощадите час, якщо кожен урок не буде починатися з детального повторення вивченого і благополучно забутого матеріалу. Так уже влаштована наша пам'ять, що без повторення нікуди. Добре, що прогрес не стоїть на місці і зараз можна знайти безліч додатків, які допоможуть вам повторювати слова або читати прямо дорогою на роботу.
Легке вивчення англійської мови – чи можливо?
Що ви порадите людям, які вчать мову і їм не вистачає мотивації?
Знайдіть те, що вам подобається робити англійською. Подумайте, на що ви витрачаєте вільний час, і об'єднайте це з англійським. Ну ось яка користь буде від рішення читати книги англійською, якщо ви не встигаєте їх і рідною мовою читати. Читаєте новини за сніданком? Знайдіть новинний портал англійською. Любите слухати музику? Розбирайте тексти пісень. Проводьте багато часу в соціальних мережах? Підпишіться на паблік про англійську і англійською.
Радує, що крім уроків англійської в Києві, тут ще багато інших можливостей: кінопокази англійською, зустрічі розмовних клубів, настільні ігри та інше. Важливо зрозуміти, що максимальну користь і швидкий прогрес ви отримуєте від того, що приносить вам позитивні емоції.
Можна, звичайно, використовувати зовнішню мотивацію. Ось, наприклад, є таке поняття – позитивне підкріплення, коли ви хвалите себе за хороше і не звертаєте увагу на погане. Навіщо ці почуття провини, коли негативу і так вистачає навколо нас? Прийшли на заняття, значить – на вихідних можна в кіно. Виконали домашку – подивіться серію улюбленого серіалу. Хтось знаходить позитивні емоції в плитці шоколаду. Ось до речі, я і дізналася про цей метод саме на прикладі англійської мови. Авторка розповідала, як вона змогла знайти викладача з англійської та використовувала шоколад, щоб полюбити ходити на уроки. Вона брала кілька шматочків шоколаду і з'їдала їх дорогою на заняття з англійської мови: при виході з будинку, на вході в метро і перед будівлею, де проходило навчання англійської мови. Через якийсь час шоколад уже не був потрібен, а позитивні емоції залишилися. Чому б не перевірити?
Як боротися з мовним бар'єром?
Налаштовувати себе на успіх і не впадати у відчай, коли щось не виходить. Тренуватися говорити в більш безпечному середовищі: на курсах, спілкуючись з іншими учасниками, а не тільки з викладачами, розмовляти на спікінг клабах й інших групових заходах. І не перекладати в голові довгі речення: говоріть простими реченнями, намагайтеся пояснювати слова, які не знаєте. Це допоможе компенсувати маленький словниковий запас, особливо якщо це початкова англійська мова. Це зовсім не означає, що потрібно тихесенько чекати, коли після початкового вивчення англійської мови ви знайдете достатню кількість слів. Пускайте в хід усі можливі методи пояснити слово: жести, міміку, картинки з гуглу. Завдання – побачити в співрозмовнику звичайну людину, а не того, хто засудить за помилку або незнання. Вони, між іншим, вашою мовою і слова не розуміють, а ви он як хвацько намагаєтеся з'ясувати дорогу до супермаркету.
Дуже вдячна за можливість поділитися досвідом! Всім успіхів!