Коли компанія шукає провайдера певних послуг, питання ціни часто стає вирішальним. Особливо на відкритих тендерних майданчиках, де вартість може бути вказана як головний чи єдиний критерій – і платформа автоматично обирає провайдера з найнижчою ціною.
Але спираючись винятково на вартість без урахування аналізу всіх чинників, які на неї впливають, компанії й організації часом не заощаджують, а навпаки – витрачаються ще більше. До того ж наражають себе на скарги з боку співробітників через змарновані ресурси та на ризик отримати знижену мотивацію команди через невдалий вибір провайдера. Бо англійська – це ще й про психологію, а не тільки про вивчення мови. Часто для цього кроку люди максимально збирають свій внутрішній ресурс і приймають рішення: «Все. Тепер я точно вивчу цю англійську!».
На що варто звертати увагу при виборі провайдера послуг з підвищення кваліфікації співробітників – із власного професійного досвіду розповідають CEO Yappi Group Віталій Васільєв та Yappi Corporate Senior Manager, Head of Sales Ірина Ляленко.
Як компанія обирає провайдера послуг
Якщо компанія має потребу в придбанні послуги, вона може піти одним із двох шляхів:
- оголосити тендер на певній платформі й обирати серед пропозицій провайдерів;
- дослідити ринок і надіслати провайдерам, які її зацікавили, ціновий запит або запрошення на тендер.
Перший варіант здається менш енергозатратним, відповідно, він більш популярний. Але часто буває, що оператори не надсилають інформацію вчасно або дають надто рекламні пропозиції, в яких не вистачає конкретики. Тож від того, як складена тендерна таблиця, залежить те, наскільки якісну відповідь ви отримаєте.
За бажанням ви можете надіслати нам на [email protected] лист із темою «Тендерна таблиця» – і ми надамо вам sample таблиці, в якій зібрали найбільш вдалі та корисні запитання, що ми отримували на тендерах за 18 років роботи. Із нею вам буде значно простіше зробити всебічну аналітику пропозицій провайдерів.
Отже, отримавши низку пропозицій, компанія приймає рішення відповідно до висновків таких фахівців і відділів:
- HR-відділ;
- відділ закупівель;
- керівник відділу, якому потрібна послуга;
- директор компанії;
- goalkeeper (найчастіше – відділ безпеки, IT-відділ чи юридичний відділ).
Безпосередній замовник послуги може наголошувати на якості та пропонувати своє бачення, а ось задача відділу закупівель – оптимізувати витрати й придбати послугу якомога дешевше. І на цьому етапі перемагає той, хто виявляється більш переконливим.
На прикладі послуг з корпоративного навчання англійської ми хочемо поділитись із HR-фахівцями компаній неочевидними критеріями вибору провайдера, які допоможуть обґрунтувати відділу закупівель і керівнику компанії вартість цих послуг і переконати в доцільності такого рішення.
Критерії вибору провайдера послуг з підвищення кваліфікації для співробітників компанії
Напевно, кожен враховує такі чинники як ціна, спектр пропонованих послуг, репутація та відгуки про провайдера. Тим часом без належної уваги можуть залишитись не менш важливі пункти.
✓ Спеціалізація провайдера
Ось і перша підказка: якщо ми говоримо, до прикладу, про корпоративну англійську, то її краще замовляти в провайдера корпоративної англійської. Не дякуйте.
Насправді такі прості й зрозумілі речі можуть навіть не спасти на думку, коли ви опрацьовуєте десятки варіантів. Якщо провайдер пропонує і англійську для компаній, і англійську для дітей, і розмовний курс для дорослих, та ще й гінді на додачу, є ймовірність, що програми є чимось середнім, запозиченим і розрахованим на всіх одночасно. Будьте готові, що в такому випадку їх не зможуть переписати під специфічний запит компанії.
✓ Навчальна програма
Про розробку програм і можливість підлаштовувати їх під потреби співробітників також варто дізнаватися одразу.
Green flag від Віталія
Як перевірити, чи провайдер не пустодзвін? Попросіть змінити запропоновану програму. Якщо провайдер зробить це ще до початку навчання та продемонструє, як фактично виглядатимуть підручники й заняття та що бачитимуть співробітники у своїх особистих кабінетах – це знак, що з ним можна продовжувати працювати.
✓ Викладачі
Враховуйте їх досвід у викладанні саме бізнес-англійської та саме компаніям у груповому форматі. Якщо викладач має 10 років досвіду, але роботи зі школярами, то вашим співробітникам і тим паче топ-менеджменту компанії він не дуже підійде.
Також зверніть увагу на сертифікацію викладачів. Потрібно розуміти, що послуги фахівців, які вкладають не одну тисячу доларів і чимало зусиль у роботу над собою та покращення своїх професійних скілів, не можуть коштувати дешево. Окрім цього, важливо, щоб провайдер розвивав власну систему підвищення кваліфікації викладачів. Не соромтеся запитати, як вона виглядає та працює. Якщо такий teaching center існує, провайдер охоче поділиться результатами його роботи.
Дізнайтесь, на яких умовах провайдер працює з викладачами: або вони мають стабільне навантаження протягом тривалого часу, або їх набирають лише під певний проєкт, тобто під запуск однієї групи. Це важливий момент. Щоб підібрати викладача, який підійде вам за рівнем, спеціалізацією, досвідом, а також у разі чого гарантувати рівноцінну заміну, провайдер повинен мати налагоджену систему рекрутингу й навчання, а також співпрацювати з великою кількістю перевірених викладачів.
Якщо ви думаєте про те, щоб замовити послуги викладача без провайдера, зважте плюси й мінуси. Безперечно, це буде дешевше. Водночас адаптувати навчальну програму під індивідуальні запити такий викладач не завжди зможе. Це потребує профільної експертизи, а також технологічних рішень, які допомагають організувати навчання. Не кожен викладач має можливість викласти матеріал в інтерактивний підручник, і йому доводиться користуватись безкоштовними доступними ресурсами (наприклад, LiveWorksheets з PDF-підручником). Недарма у великих школах цим займається цілий відділ розробок. Викладач повинен мати чітко окреслену програму, а вона, як правило, базується на підручнику. Тому він не може її повністю змінювати – логіка курсу порушується. І тут можна розраховувати тільки на залучення додаткових матеріалів. Інші переваги й недоліки такого формату співпраці ми детально розібрали в цій статті.
✓ Платформа для навчання
Сьогодні це мастхев, адже платформа в рази пришвидшує, полегшує та якісно покращує навчальний процес. І тут мається на увазі не використання програми для проведення онлайн-занять, а повноцінна адаптивна платформа з інтерактивним підручником і особистим кабінетом студента.
Підказка від Ірини
Можу навести випадок, коли провайдер пройшов технічне завдання замовника та виграв тендер, але в процесі навчання з'ясувалось, що ні освітньої платформи, ні власних підручників, ні кваліфікованих викладачів він надати не може.
Перевіряйте не лише наявність певного інструмента, а і його відповідність вашим вимогам, функціональність і гнучкість. Щоб не вийшло, як у мемі «очікування – реальність».
Також платформа має обслуговуватись на постійній основі. До прикладу, в Yappi Corporate над платформою yCloud працює окремий відділ, який вдосконалює, адаптує та оновлює її. Компанія вже інвестувала більше 25 млн грн у платформу та не припиняє її розвивати, тому має щомісячний пункт витрат суто на yCloud.
Якщо провайдер виділяє бюджет на свою платформу, умовно, раз на п’ять років, то з сучасним темпом розвитку технологій і змін вона встигає застаріти ще до релізу оновлень.
✓ Підручник
Щоб навчання приносило справжню користь, підручнику потрібно бути не лише актуальним та інтерактивним. Під кожен рівень володіння англійською від A1 до C2 має бути окремий підручник, створений за стандартами CEFR. Так замість випадкового набору занять ви отримуєте чіткий план роботи на весь рівень і розуміння того, з якими навичками та знаннями співробітники мають закінчити семестр.
Врахуйте, що до процесу написання підручників залучаються автори, редактори, розробники. А окрім самого написання, постійно відбувається оновлення матеріалу, щоб і найбільш прискіпливому студенту було цікаво.
✓ Команда
Хтось може сказати, що частину команди з легкістю замінить штучний інтелект. Направду ж яким би крутим не був AI та програмісти, продукт на 60-70% складається з експертизи команди, що прописує завдання.
Як впевнитись у професійності команди? Поцікавтеся її складом, чим займаються різні відділи, що входить до обов'язків співробітників, а точніше:
- скільки в команді методистів і чи супроводжуватимуть вони вашу компанію;
- чи має провайдер відділ саме human resources, а не лише рекрутингу;
- хто та як займається розробкою матеріалів;
- чи є відділ IT, що працює над питаннями платформи
тощо.
Як HR-фахівцю все це покаже вам повну картину.
Підказка від Віталія
Дізнайтеся про репутацію провайдера на ринку праці: як про нього відгукуються колишні співробітники та що говорять інші HR про досвід співпраці.
✓ Тривалість контрактів із клієнтами
Ще один показовий фактор. Порахуйте, скільки в середньому триває ваш контракт із клієнтом. Подивіться на цифри, які надасть вам провайдер.
Для порівняння, середня тривалість контракту з Yappi Corporate складає 5 років, та є і такі, що перепідписуються вже 9 років поспіль. Деякі компанії завершують навчання на певний час, а згодом повертаються з новими групами.
✓ Додаткові бонуси
Безкоштовні розмовні клуби й граматичні тренінги, відпрацювання занять, прикольні тести для перевірки прогресу – саме ті приємні дрібниці, які демонструють, що провайдер піклується про своїх клієнтів і відповідає за їхній результат.
Що включає ціна за навчання англійської
Поміркуйте: якщо заняття коштує, до прикладу, 300 грн, то скільки ж за нього отримує викладач? Чи погодиться сертифікований тічер працювати за таку суму? А чи залишиться щось на зарплати іншим членам команди (і чи є вони взагалі)?
Розробка програм і підручників, зручні й робочі інструменти для навчання, штат досвідчених викладачів і професійна команда, персональна підтримка компанії на всьому шляху навчання вимагають ресурсів. І головне – виправдовують витрачені кошти.
Red flag від Ірини
Звісно, в окремих випадках провайдер надає знижки замовникам. Та якщо він знижує вартість одразу на етапі відкритого аукціону, конкуруючи з іншими в ціні, то будьте певні, що він просто набирає максимум клієнтів. Це ж відбивається на якості його послуг.
Як ми говорили на самому початку, намагаючись зекономити на навчанні, інколи компанії можуть змарнувати вдвічі більше грошей через невдалий вибір провайдера.
Невигаданий кейс про важливість оцінки ризиків
Компанія обирає провайдера англійської для своїх співробітників та підписує з ним контракт на навчання десяти груп.
За результатами першого уроку студенти однієї групи хочуть змінити викладача. Таке трапляється – і провайдери мають передбачити такий сценарій. Але в цьому випадку школа відповідає, що заміна викладача неможлива.
Інша група після старту курсу з’ясовує, що школа не може підлаштувати навчальну програму під потреби студентів. Співробітники відмовляються від занять, адже запропонований матеріал не відповідає їхнім професійним запитам.
Звідки ми знаємо про цей випадок? Компанія була змушена вже більш ретельно шукати нового провайдера англійської та звернулась до Yappi Corporate. Навчання ми запустили, а ось згаяний час співробітників, їхню мотивацію до навчання та втрату потенційно зароблених компанією грошей за цей період ніхто не компенсує.
Окрім таких ситуацій, компанія може втратити гроші, коли їй виставляють рахунок за скасовані заняття або роблять паузу в навчанні, якщо злітає онлайн-платформа чи викладач тимчасово відсутній.
Щоб цього уникнути, у договорі з провайдером має бути прописаний алгоритм дій при скасуванні заняття та узгоджений механізм оплати в такому випадку. Звертайте увагу на гнучкість і лояльність провайдера в цьому питанні.
Підказка від Віталія
Поцікавтеся про взаємну відповідальність між провайдером і викладачем. Окрім того, що школа має гарантувати заміну викладача в разі його відсутності, викладач повинен нести певну відповідальність за те, що залишає проєкт посеред курсу.
Надійний провайдер обов'язково проведе welcome-зустріч для замовника, щоб ознайомити його з платформою. Не нехтуйте такою можливістю і з’ясуйте всі нюанси до підписання договору та початку занять. Загалом же одним із етапів тендеру має бути демозаняття, яке дає відповіді на більшість запитань щодо навчального процесу.
Аргументація вартості послуг із підвищення кваліфікації: чекліст для HR
Отже, якщо ви знайшли провайдера, що відповідає всім вашим критеріям, але є один нюанс у вигляді ціни – тримайте чекліст із аргументами «за». Думаємо, що кількість проставлених галочок переконає ваш відділ закупівель.